dinsdag 29 mei 2012

(nog ) onbekende termen en Liberty Fields

Zoals in elke wereld zijn er ook in de quiltwereld allerlei termen en afkortingen die onbekend zijn. Bij het lezen van een aantal blogs kom ik ze steeds tegen SBS, UFO, DS, AFFO.

Nu ben ik erachter dat ik mijn eerste UFO heb. Mijn eerste top is klaar.  Mijn eerste grote quilt is de LIBERTY FIELDS van Kathy Doughty. Ik ben in december begonnen aan dit project en de top was in april klaar. Nu moet hij nog gedubbeld worden en dan het doorquilten. Dit wordt weer een andere uitdaging. Hoe ga ik het quilten. Voorlopig vind ik de temperatuur nog te warm om onder een deken(tje) van ruim 2x2 meter te gaan zitten en kan dus nog even nadenken.


En een detail van de quilt

Ik heb deze gemaakt in rood, wit blauw en bruine tinten. Hierdoor heeft het een hollandse uitstraling gekregen. Ikzelf vind hem erg leuk geworden. Ik heb veel geleerd van deze quilt. Kleuren en stoffen kiezen, tjonge wat vind ik dat soms moeilijk. Toch maar mallen gaan maken, komen de puntjes beter bij elkaar uit. economisch snijden van de lapjes, heb nu wel erg veel snijafval. Word vast wel weer eens een scrappy quiltje.

Eerst de binding van mijn quilt 0 (vierkante blokken aan elkaar) vast maken en dan kan de Liberty Fields in de ring.

2 opmerkingen:

  1. Applecores vind ik best lastig, dus je pakt niet het makkelijkste aan! Even uitleg over wat termen :
    SBS : Sylvia's Bridal Sampler, een quilt naar een boek van Jennifer Chiaverini.
    UFO : Un Finished Object
    AFFO : een werkstuk dat af is. Lees je vooral bij Nederlandse quilters.
    DS : Dear Son DD : Dear Daughter, DH : dear husband niet per se quilttermen maar ze zullen op genoeg blogs te lezen zijn.

    Waarschijnlijk kom je binnenkort ook WIP tegen : Work In Progress

    Veel plezier met bloggen en quilten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en nog een die ik vaak zie... wimmetje (wil-ik-maken is dat geloof ik!)

    BeantwoordenVerwijderen