donderdag 10 april 2014

Ontdekken en bedenken...

Wat ooit was bedacht voor een blokkenboek, is nu uitgegroeid tot een quilt voor een  eenpersoonsbed. Het is nog niet helemaal klaar, de laatste sterretjes worden erin gepuzzeld.

 
Om op een gegeven moment te ontdekken dat ik met dit patroon een oneven aantal rijen nodig heb om gelijke hoekpunten te krijgen. Zie hier in de bovenhoeken bij een even aantal rijen.
 
 
OK dat wordt dus nog meer sterretjes maken er moet tenslotte minimaal 1 rij bij.
 
Ik ben ook aan het nadenken over de afwerking en de rand van de quilt. Met grote regelmaat ligt alles op de grond en dan komen er verschillende stoffen uit de kast om te kijken wat het effect is van mijn ideeën. Veel ideeën blijven bij leuke probeersels, omdat ik al meteen merk dat het helemaal niets extra's doet voor de quilt. Zoals een effen witte rand rond alle sterretjes.
 
 
Of alleen witte passtukje maken, waarmee de rand recht wordt. Ook dat doet voor mijn gevoel niet heel veel. Toch maar weer even verder denken, ik heb tenslotte nog een aantal sterretjes te maken.
 
 
 
De achterkant kost niet zo heel veel denkwerk. De nieuwe serie van French general (Le Bouquet Francais) is overzee al te bestellen en daar vond ik een mooie achterkant. Het was dus wachten op een dikke enveloppe van overzee.
 
 
de achterkantstof
Het zijn trouwens allemaal snoepjes van stofjes.

 
Als er dan stofjes in huis zijn, die in Nederland nog niet te verkrijgen zijn, dan is de verleiding natuurlijk groot om even te komen kijken als quiltster. Zo kwam gisterenochtend Nathalie een kopje thee doen en stofjes kijken. De sterren lagen al weer op de grond, want elk vrij minuutje wordt hier besteed aan sterren. Zij kijkt/denkt en zoekt mee naar randen. Vanuit een heel andere invalshoek komen er weer nieuwe ideeën.
 

 
Ook hierover nog niet helemaal tevreden. Dan komen we tot het volgende idee.
 
 
Een rand met sterretjes maar dan andersom, wit sterretje en een donkere buitenkant. Hmm hier word ik warm van. Het is een afbakening, maar het karakter van de quilt blijft behouden. Ok dat wordt dus nog meer sterretjes maken.
 
Er wordt ook nog gekeken naar hoe te quilten. In de ditch van elke ster is zo jammer van het werk, want je ziet er niets van. Aan de binnenkant van de ster is ook geen optie, dat wordt wel heel klein. Er komt een bol garen uit de kast en er worden quiltlijnen gelegd. Tip van Nathalie.
 
Al snel ontstaat het volgende patroon.
 
 
Zo is een ochtendje thee drinken en stofjes kijken, een ochtend geworden van ontdekken en bedenken. Een ochtend waarin wordt bedacht dat er nog wat meer sterren nodig zijn om de top te maken zoals je hem graag wilt hebben.
Met mijn hoofd weer vol ideeën en oplossingen, worden de foto's gemaakt, de sterren weer van de grond geraapt, de bak met sofjes opgeruimd, de bak met voorbereide sterren gepakt en weer een sterretje in elkaar gezet.
 
Ik ben wel weer even bezig met sterretjes.
 
K-Wil-T ze
 
groetjes Henriette

6 opmerkingen:

  1. wat een welbestede ochtend theeleuten :0) ik vind de lichte sterren in de donkere achtergrond een hele mooie! ben benieuwd waar je uiteindelijk mee eindigt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh wat een schitterende stofjes jaloers van te worden haha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sterretjes worden leuk en dat stofje voor de achterkant........ super mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zo gezellig om mee te mogen denken! 't wordt een beauty!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een enorm goed bestede ochtend geweest. Ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat wordt het een mooie sterrendeken !
    Het is ook een van mijn favoriete patronen. Momenteel ben ik bezig met een poppenquiltje met sterren

    BeantwoordenVerwijderen